Tuesday, October 5, 2010

CERITA SEMALAM

Isnin (4hb 10 2010)
ummi amek cuti semalam, kebetulan anak- anak ummi cuti sekolah.Bangun pagi ummi masakkan sotong goreng, sotong masak kicap pedas dan ummi wat sambal belacan (yang ni untuk ummi ler).suka ummi tengok along makan.ummi memang besakan di rumah untuk suapkan anak- anak.angah dan adik mcm biasala kalau nasi ni memang xpandang.harap adik saja yang meratah sotong.

Dalam pukul 1, ummi bawa anak2 meronda ke Seberang Jaya.tujuan asal nk ke rumah biras ummi.sebenarnya anak- anak ummi ni batuk dan selsema tapi bila sebut bab meronda laju saja.sampai sana biras ummi pula tak ada kat rumah.ummi ni bukan cekap lagi memandu, tapi anak- anak memang dah faham kalau naik kereta dengan ummi semua perlu berkelakuan baik.Alasan mereka "ummi lesen baru".hahahahahaha mudah sikit kerja ummi.....

Balik dari Seberang Jaya ummi buatkan popia goreng.Ummi cuma letakkan apa yang ada dalam peti sejuk saja, jadi inti popia goreng ummi hanyala lobak merah.Mujur ada cili hidup dapat la ummi buatkan sos.Popia goreng ni along jugala yang pulun.Ummi dengan ayah hanya dapat merasa sorang seketul.angah memang dah awal- awal lagi serahkan "bahagian" dia untuk along.adik sempat merasa suku ketul saja tu pun nyaris- nyaris nk masuk dalam mulut along dah.kesian pula ummi tengok along tapi bila adik dah minta ummi minta dia berikan pada adik.Selalunya bila nak pujuk ummi selalu kata "kalau along makan sama- sama dengan adik- adik nanti along dapat pahala."ummi selalu guna perkataan "pahala" untuk galakan anak- anak berbaik- baik dan mambantu ummi...(ringan sikit kerja ummi).

Dalam pukul 6, ummi ajak ayah dan anak- anak tengok rumah kami yang masih belum siap sepenuhnya.Masih dalam kerja- kerja pemasangan kabel elektrik, dan alhamdulillah ada sinar untuk kami sekeluarga.Semoga ummi terus sabar dalam proses penantian kami ini.

Selepas maghrib ummi buatkan nasi goreng pula.Yang ummi seronok sangat tu berebut- rebut anak ummi makan.Tak menang tangan ummi nak suapkan anak- anak.Tapi seronok sangat.Selalunya angah dan adik memang xlayan sangat makan nasi tapi alhamdulillah semalam mereka makan.

Dalam pukul 10malam, anak- anak ummi pun "melabuhkan tirai".Ummi pula......... hahahahahahah memang "pengsan".Tapi semalam memang penat yang berbaloi bagi ummi.ALHAMDULILLAH.... SYUKUR KU KE HADRATMU YA ALLAH.

ummi ni masih dalam proses belajar memasak.ummi memang xpandai masak.banyak resepi yang ummi amek dari internet dan ummi cuba.... dan ummi masih dalam proses belajar memasak.doakan ummi wahai semua teman2 supaya ummi jadi pandai dalam bab masak memasak ni.


No comments:

Post a Comment

CERITA LAIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...