Tuesday, June 26, 2012

BERMARUAHKAH KITA?????

Ummi sendiri tak pasti sama ada betul atau pun tidak tindakan ummi untuk meluahkan apa yang terbuku di hati ini....

Namun apa yang ummi pasti setiap kali adanya majlis @ keraian pasti akan ada episod kecoh- kecoh.Perlukah episod kecoh- kecoh ini sedangkan kita boleh memilih untuk tenang, untuk bahagia....Dan pastinya setiap kali episod kecoh- kecoh ini berlaku akan ada yang terluka, terkilan....Salah seorang darinya adalah diri ummi sendiri.

KENAPA PERLU KECOH- KECOH????????
Sedangkan kita boleh memilih untuk tenang.....memilih untuk berbincang.....memilih untuk memaafkan..... memilih untuk berdiam diri.....Tibanya sesuatu fitnah memang amat mengejutkan namun............. KITA JANGAN CEPAT MELATAH....... kerana terlalu banyak pilihan untuk kita!!!!!!Di mulut kita sebut nama ALLAH..... ADAKAH TINDAKAN KITA BERLANDASKAN SYARIAT ALLAH @ KITA MENGIKUT PERASAAN MARAH DAN EGO kerana fitnah yang ditaburkan????????

BERMARUAHKAN KITA KE RUMAH ORANG DI WAKTU MALAM HARI SEMATA- MATA UNTUK MENEBUS MARUAH???????????????

Ummi dilatih untuk bersabar dan jangan cepat melatah kerana tindakan di saat kita melatah ini adalah satu tindakan yang tiada rasionalnya.Pernah ummi dicaci, dikeji!!!!!Namun ummi sabar, tenang dan mengabaikan saja tindakan orang tersebut.Bagi ummi KENAPA PERLU UMMI MENGIKUT TINDAKAN ORANG GILA sedangkan ummi boleh MEMILIH UNTUK DIAM.UNTUK TENANG.UNTUK SABAR.Letih mulutnya nanti diamlah dia!!!!!

Di sinilah timbul kekaguman ummi pada emak ummi PN CHE PUTEH BT HAJI ALI.Ummi berbangga kerana telah dibesarkan oleh WANITA SABAR DAN TENANG ini.Pelbagai tohmahan dan cacian yang emak terima namun semuanya hanya dibalas dengan sabar dengan tindakan berdiam diri.Betapa kuatnya emak menempuh berbagai fasa dalam membesar dan mendidik kami empat beradik tanpa adanya ayah.(ayah ummi ALLAHYARHAM IBRAHIM BIN ISHAK meninggal semasa ummi di usia 13 tahun, adik kedua ummi syam 11 tahun,adik ketiga intan 9 tahun dan yang bongsu deknot 6 tahun).

BETAPA TABAHNYA WANITA YANG BERNAMA CHE PUTEH BT HAJI ALI.UMMI AMAT BERSYUKUR KERANA DIBESARKAN DAN DIDIDIK OLEH WANITA INI.

**mungkin ada yang terkilan dengan entri ummi ini kerana ummi tahu yang berkenaan pasti akan membaca.Ini hanyalah pandangan dari seorang insan yang secara tidak langsung menerima tempias kesan daripada episod kecoh- kecoh yang berlaku.MAAF ANDAI ADA YANG TERASA HATI**

ALLAH YA ALLAH

No comments:

Post a Comment

CERITA LAIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...